המוקד הרפואי
- ייעוץ רפואי נועד למתן סיוע רפואי טלפוני לכונן איחוד הצלה שהגיע למקום האירוע, נמצא בסמוך לחולה, וזקוק לייעוץ רפואי / אישור לפעולה / אי ביצוע פעולות מסוימות.
- ישנם מקרים רפואיים, בהם זקוק כונן איחוד הצלה (ללא קשר להיותו כונן BLS
או כונן ALS – פרמדיק) לגיבוי רפואי (MD) כגיבוי משפטי או כגורם
להתייעצות רפואית לגבי המטופל הנמצא באחריותו.
- במקרים אלה, לכונן תהיה האפשרות ליצור קשר עם רופא דרך המוקד – כדי להתייעץ, לשתף בהתלבטויות הטיפוליות הרפואיות, לקבל גיבוי רפואי על הטיפולים הרפואיים, ואף להתייעץ במקרים שבהם המטופל מסרב בכל תוקף לפינוי, ויהיה צורך להחתימו על סירוב פינוי.
- בין כלל תפקידיו נדרש מוקד איחוד הצלה לתעד את כל השיחה בין הכונן לבין הרופא במוקד הרפואי. הרופא מצידו נדרש לתעד כל החלטה / הוראה, ולאחר מכן לשלוח אותן למוקד איחוד הצלה לצורך תיעוד
דוגמאות למקרים להפעלת המוקד הרפואי
- בקשה לאי ביצוע החייאה (מלכתחילה, לדוג' במקרי קישיון, איבוד צלם אנוש וכדו').
- אישור להפסקת החייאה (מיועד בעיקר לפרמדיק עם מוניטור ותרופות אשר מבצע החייאה למעלה מ 20 דקות כולל פרוצדורות מתקדמות וללא שינוי במצב החולה).
- במקרי סירוב של המטופל (כאשר המטופל מתמצא בזמן ובמקום) או משפחתו הישירה/ אפוטרופוס חוקי לפינוי; קבלת אישור לחתימה על "סירוב פינוי" בטופס הטיפול הרפואי, למעשה מהווה גיבוי רפואי – משפטי לכונן. במקרה זה ברור לכל כי האחריות הרפואית עוברת למטופל.
- יש לציין כי מטופל (אשר מתמצא בזמן ובמקום) אשר נשקפת סכנה לחייו, ואינו מוכן להתפנות באמבולנס (מבטל אמבולנס), או משפחתו הישירה / אפוטרופוס חוקי מסרבים פינוי באמבולנס (מבטלים אמבולנס) (בדגש על קשישים / חסרי ישע / קטינים); יש להתעקש על הזמנת אמבולנס למקום (דרך המוקד) ולהמתין במקום עד להגעתו.
- במידה והמטופל / משפחתו / אנשים בקרבת המקום מונעים טיפול רפואי כאשר נשקפת סכנת חיים למטופל, יש לדווח למוקד ולבקש הזעקת משטרת ישראל למקום. על הכונן להישאר בקרבת מקום (בטווח בטוח) עד להגעת המשטרה על מנת לוודא שהמטופל לא מצוי סכנה מידית לחייו.
- ייעוץ רפואי לכונן המתלבט בזירת טיפול לגבי פרוטוקול רפואי, טיפול או פינוי. יש להדגיש כי הייעוץ ניתן לכונן בלבד ולא למטופל.
- העברת מידע רפואי לצורך קבלת אישור פרוטוקול רפואי – טיפולי (כונן ALS). לדוג' בפרוטוקול הרפואי נדרש הפרמדיק לקבל אישור רפואי לפני מתן של תרופות מסוימות, טיפולים מסוימים ועוד.
אופן ההפעלה
- במידה והכונן מגיע לזירת אירוע ועולה צורך בייעוץ רפואי – הכונן יחייג למוקד איחוד הצלה בקו 1221 המוקלט.
- מוקד איחוד הצלה יבצע ועידה טלפונית עם הרופא בקו מוקלט (על מנת לתעד כל פעולה ולגבותה מבחינה משפטית).
- יש לציין כי חל איסור על הכוננים ליצור קשר ישירות עם הרופא הכונן (ובייחוד בקו שאינו מוקלט).
- מוקדן איחוד הצלה יתעד במהלך השיחה במשימה את פרטי הייעוץ הרפואי שניתן על ידי הרופא.
- לאחר סיום השיחה, מוקדן איחוד הצלה יפתח משימה חדשה מסוג "יעוץ רפואי" עם מיקום האירוע בו נמצא הכונן.
- הרופא אשר יקבל את המשימה, ימלא טופס רפואי במשימה שקיבל וידווח למוקד על סיום התיעוד.
- המוקד יתעד במשימה עליה בוצע ייעוץ את מספר המשימה החדשה מסוג "ייעוץ רפואי", בה מתועד הייעוץ שניתן על ידי הרופא.
איסור שימוש במוקד הרפואי חל במקרים הבאים:
- התקשרות לקבלת אישור באזור שאינו במדינת ישראל, שכן אין לכך אישור חוקי – משפטי – ביטוחי (לדוג' אומן).
- התקשרות לייעוץ על בעיות אישיות, או בעיות של בני משפחה של הכונן (יש לזכור כי המדובר ברופאים שמשמשים ככוננים למקרים רפואיים ואינם תחליף לרופאי משפחה או כל רופא יועץ אחר בקופ"ח).
- מצב בו קיים צוות ALS אחר במקום ומנסים לערער על טיפוליו.
- קבלת אישור לטיפול שאינו קיים במסגרת הפרוטוקולים של הארגון.
הרופאים במוקד הרפואי
- כיום ישנם 15 רופאים אשר משמשים כוננים רפואיים בארגון איחוד הצלה.
- הרופאים מגיעים מטווח רחב של התמחויות ובהם: הרדמה, רפואת דחופה, כירורגיה, אורטופדיה, טיפול נמרץ, גניקולוגיה משפחה ועוד.
- בכל משמרת, למעט במשמרות לילה, ישנם 2 רופאים כוננים אשר זמינים לשיחה ומהווים גיבוי זה לזה במידת הצורך.
- בנוסף לרופאים שצוינו עומד לשירותי הארגון רופא ילדים יועץ ברוב שעות היממה למקרים פדיאטריים.
אנו מזמינים את כלל כונני הארגון, פרמדיקים וחובשים כאחד, להיעזר בשירותי המוקד הרפואי אשר עומד לשירותכם 24/7 בכל יום בשנה על מנת לאפשר לכם להעניק את הטיפול המיטבי לכל אשר נזקק לו.