העברת החולה לצוות המטפל הבא

העברת החולה לצוות המטפל הבא

מסירת מידע רפואי בין אנשי צוות מהווה נקודת תורפה למערכת הרפואה הדחופה, האוכלוסייה המטפלת בדרך כלל לחוצה, עמוסה באינפורמציה נכונה ושאינה נכונה, רלוונטית ושאינה רלוונטית, סינון נכון והעברת המידע הקריטי והרלוונטי לצוות המטפל הבא הן ברמת השטח והן בין צוותי השטח לצוותי בית החולים יכולה להיות קריטית ומצילת חיים.

מאידך קבלת המטופל מצוותים אחרים (כוננים, צוותי קופת חולים וכו') חשובה גם היא לא פחות. במאמר זה נרחיב על החשיבות, הסכנות והשיטות בהעברת מטופל בין צוותים.

תקשורת בין צוותים רפואיים מוגדרת כתהליך של העברת מידע בין אדם למשנהו והינה אמצעי – ראשוני ובסיסי בניהול ובביצוע תהליכי עבודתנו כחובשים. בחיי היום יום אנשים מתקשרים זה עם זה באופן ספונטני ו"אוטומטי" מבלי לתת את הדעת לאופן בו מתבצע תהליך זה. לעיתים מבלי לשים חלק מדברינו מובנים וחלק פחות, במקרים אחרים דברינו מובנים בצורה שונה מזו שהתכוונו ולעיתים אפילו הפוכה. על מנת להקטין את השינויים בהבנת הנאמר בתקשורת הבין אישית ביננו כצוותים רפואיים חשוב "ליישר קו" ובכך להרחיב את השליטה והבטיחות בנאמר על ידנו ביחד למטופלים ולטיפול.

תהליך העברת מידע בצורה מסודרת וידועה הוא תהליך חיוני להבטחת בטיחות ואיכות הטיפול ומחקרים רבים מצביעים על העובדה כי ליקויים בתקשורת גם ביננו לבין המטופלים וגם ביננו לבין הצוותים האחרים אחראים לכ 70% מהאירועים החריגים והטעויות בטיפול הרפואי. במהלך הפעילות שלנו באיחוד הצלה אנחנו נקראים לתת מענה רפואי מקצועי ככל האפשר בשעות הלילה המאוחרות, שעות הבוקר המוקדמות, ליל שבת, בחורף תחת הגשם השוטף, או בקיץ בחוף הים מול הגלים והרוח.

לעיתים זה מול בית סגור ומריח לא טוב, ולעיתים זה מול חולה מוזנח או חולה פסיכיאטרי שמקשה על השיח ביננו הצוותים הרפואיים. בכל אותם המצבים ולמרות אותם המצבים אנחנו צריכים לתקשר גם עם המטופל וגם עם הצוות הרפואי שאליו אנחנו מעבירים את המטופל גם אם זה צוות האמבולנס שמגיע לפינוי או צוות המלר"ד שאליהם אנחנו מוסרים את המטופל. על מנת לשמור על רצף הטיפול שצוות הפינוי ימשיכו מאותה הנקודה שבה אנחנו עצרנו, או שצוות המיון ימשיך את הטיפול ויוכל להתייחס למה שהחולה קיבל וטופל על ידינו אנחנו חייבים להעביר להם את החולה בצורה שיוכלו להבין.
רצף טיפולי משמעו שמירה על רצף בשירות הרפואי הניתן למטופל, בעיקר בעת חילופי מטפלים או מסגרות טיפול. הטיפול הרפואי מאופיין בריבוי מטפלים ומסגרות טיפול, וקיים צורך חיוני בתיעוד מידע עדכני ובהעברתו בין המטפלים להבטחת מתן טיפול רפואי נאות ואיכותי. פגיעה ברצף הטיפולי עלולה לגרום לטעויות בטיפול, אבחנה שגויה, ולעיתים אף נזק בלתי הפיך לחולה.

בחברת Kaiser Permanente שהיא חברת ביטוח הבריאות הגדולה בעולם, כמו קופת חולים כללית בארץ (קופת חולים כללית היא ארגון הבריאות השני בגודלו בעולם אחרי קייזר פרמננטה) אימצו שיטה להעברת מידע בין צוותים רפואיים המוכנה SBAR או מרא"ה, שיטה זו מייושמת כיום בבתי החולים בארץ ובעולם ובעזרתה מעבירים מידע רפואי בין צוותים רפואיים. מטרת מאמר זה להציג את השיטה ולנסות ליישם את העקרונות שבה, למרות שלא כל צוותי הרפואה ישתמשו בשיטה זו ,ככל שנרבה להשתמש בה יקל עלינו להעביר חולים לצוותים הבאים בצורה מיטבית ויקל עלינו לקלוט חולים ולהמשיך טיפול בהם.

השיטה מבוססת על 4 עקרונות פשוטים:

S – מצב – תיאור המצב הנוכחי (situation) – תאר את המצב בצורה מקיפה, ברורה ועניינית. פה נכניס את תלונות המטופל ואבחנה ראשונית,
B – רקע – הצגת הרקע הרפואי הרלוונטי של המטופל – נתאר בקיצור את הרקע וההיסטוריה של המטופל ואיך הגענו למצב הנוכחי
A – אומדן והערכה – הערכה המיטבית של המצב כעת ובטווח הקרוב – סכם את העובדות המשקפות ביותר את המצב, על בסיס נתונים ככל האפשר. פה נוסיף את המדדים שבדקנו, בבדיקות פיזיקליות שביצענו, טיפולים שנתנו והאם עזרו.
R – המלצה – הסבר / הבהר / שאל מה נדרש לעשות כדי לטפל במצב – אילו פעולות אתה מצפה שיתבצעו? מה אתה רוצה שיקרה בהמשך? מהי" השורה התחתונה" (עד כמה זה דחוף, בעייתי, יש לתת את הדעת על… וכו') ניתן בהתאם לכך לבקש את עזרת הצוות לחבר לחמצן, לתת אספירין,

מודל ה – SBAR ובעברית "מראה", נוצר על מנת לסייע בידי מטפלים לקיים תקשורת באופן אפקטיבי ולהעביר מקסימום אינפורמציה רלבנטית במינימום זמן. המסר והמידע הופך להיות אפקטיבי כאשר הוא נמסר באופן:

  • תמציתי: חשוב לא להאריך במלל שברצונך להעביר, לחלץ את הרעיון המרכזי ולהעביר משפטי מפתח ועם זאת, לא לקמץ במילים. אפשר לוותר על שמות תואר, תיאורים מפורטים, דוגמאות והדגמות.
  • ברור: סיפור עתיק מתאר כיצד התבקשו שלושה עיוורים לתאר מהו פיל? העיוור שנגע בחדק תיאר את הפיל כ"ארוך גמיש וחלול". אחר מישש את הבטן וטען "פיל צורתו כארבעה עמודים עשויים עור קשה". השלישי מישש את האוזן וקבע שהפיל "עדין ונראה כמו שטיח שעיר". אין ספק שכל אחד מהעיוורים ראה את אותו פיל ותיאר במדויק מה שראה, אבל מנקודת מבטו (האובייקטיבית!) הפיל היה שונה. כאשר מוסרים מידע יש לוודא שהמסר ברור ואין מספר פרשנויות לאותה תמונת מצב או כפל משמעות למונחים.
  • ענייני: יש להתמקד בהעברת דיווח ולא להשתמש בשפה שיפוטית, להפחית במה אני חושב או מרגיש לגבי המטופל ולהתמקד בעיקר במה נצפה, מה נוכח לפניי, מה אני רואה, מה מתרחש
  • מקצועי: הבאת כל המידע והנתונים הנדרשים על מנת לתאר תמונת מצב מקיפה ומבוססת נתונים הנדרשת לקבלת החלטה.

 

דוגמא 1:

"שלום, אני איציק, חובש בכיר. זה אדון כהן, בן 54, מתלונן על כאבים בחזה ככה"נ ממקור לבבי. בעברו 2 צנתורים התערבותיים, ברקע סוכרת וייתר לחץ דם. מטופל תרופתית. נושם 14 בדקה, סטורציה 98, דופק 65, ל"ד 140/80, סוכר 100 מ"ג%. טופל באספירין 300 מ"ג בלעיסה. יש צורך בהמשך בדיקות על ידי צוות הנט"ן.

דוגמא 2:

שלום צוות אמבולנס, בואו דחוף נראה לי שיש לנו פה התקף לב, אדון כהן הוא בן 54 אבל לא נראה בכלל, הוא דווקא נראה צעיר לגילו הוא מעשן וכבר עבר 2 צנתורים בעבר, הוא אומר שיש לו 2 סטנטים בלב בגלל שהייתה סתימה בעבר. נתתי לו כבר אספירין אין צורך שתיתנו גם. הוא סוכרתי אבל הוא לא בהיפו ..בדקתי. לחץ דם שלו קצת נמוך למה שבדרך כלל כי הוא אומר שבדרך כלל יש לו לחץ דם גבוהה ועכשיו זה תקין.

ברור לכולם שבמשפט השני בדוגמא השנייה הצוות כבר איבד אותנו … ??? בנוסף הדעה האישית, האבחנה, הלחץ והשראת החרדה על המשפחה מיותרים ולא משדרים על מקצועיות ייתר. צאו מנקודת הנחה גם לצוות הנט"ן או הלבן וגם לצוותי בית החולים יש מספר שניות בודדות לקבל מאתנו את מירב האינפורמציה האפשרית… כל השאר פשוט לא יעבור הלאה. קחו לצורך הדוגמא את האבטחה הרפואית במירון כאשר צוותי הפינוי מעבירים חולה למרפאה העמוסה ב4 לפנות בוקר כאשר הצוותים עייפים, נמצאים בלחץ וברעש. חייבת להיות שיטת העברה מסודרת ופשוטה.

כדאי להתחיל בהצגה עצמית, תפקיד והכשרה, ורק לאחר מכן להעביר את המידע הרפואי בשיטת מרא"ה ולבסוף לסיכום את השלב הבא שלדעתך אמור להיות בטיפול. בעיקר בטיפול מול צוותים בכירים יותר ועל מנת להפחית אנטגוניזם חשוב וכדאי להשתמש במילים: "אני חושב ש…" "נראה לי שכדאי להזמין נטן" "אולי כדאי שניתן אספירין" גם אם אנחנו באותה רמת הכשרה, משפטים אלו ביכולתם לעורר שיתופיות ומתן חשיבות לאחר.

חשוב לציין

כי העברת מסר עפ"י מודל ה – SBAR / מראה הוא מיומנויות הדורשת אימון ותרגול וככל שעושים בה שימוש היא משתכללת והופכת לכלי עזר בסיסי שאינו דורש מאמץ כמו בפעמים הראשונות, והכי חשוב הוא מציל חיים.